Langkau ke kandungan utama

"MENSWASTAKAN" keperluan asas


1. sejak semalam, antara yang boleh dikatakan "hot" ialah 'IJN akan diswastakan'
2. antara komen "pemimpin2" kita tentang isu ini;

"Sekiranya jaminan itu dapat diberikan oleh pihak yang nak mengambil alih, mungkin pandangan kita terhadap pengambilalihan ini tidak begitu keras sangat" - PM

"Syarikat Sime Darby mesti memberikan komitmen yang bersungguh-sungguh bagi memastikan golongan miskin tidak dipinggirkan" - TPM

3. dari komen mereka, nampak seperti mereka sangat perihatin pada rakyat.
Tapi kalau kerajaan Barisan Nasional ni perihatin, kenapa nak diswastakan?
Kenapa tidak diberikan khidmat servis percuma saja kepada rakyat?
4. dari satu perspektif, penswataan dilihat dapat meningkatkan mutu perkhidmatan, tapi dari satu sudut, ianya tidak lebih dari hanya memberi keuntungan kepada syarikat semata-mata dan meringankan tanggungjawab kerajaan.
5. tapi jika dilihat kes2 lepas, bukan semua projek penswastaan ni berjaya, contoh terbaik, KTMB dan syarikat2 bekalan air negeri. "SERVIS TETAP SAMA, BAYARAN TERUS NAIK".

" Kalau kita perhatikan projek-projek lain yang telah diswastakan, bayarannya terus meningkat" - Datuk Dr. Chua Soi LekTimbalan Presiden MCA(Bekas Menteri Kesihatan)

6. apabila keperluan asas spt air, elektrik, telefon dan yang terbaru kesihatan diswatakan, apa lagi yang boleh diharapkan dari kerajaan?
7. Tapi saya rasa, lebih baik kita swastakan saja Polis Diraja Malaysia, supaya perkhidmatan nya akan jadi lebih baik. Tak begitu? Saya harap Pak Lah dapat fikirkan idea ni.
8. Bila pemimpin dah asyik fikirkan keuntungan, maka tidak ada lagi perikemanusiaan yg boleh diharapkan dari kerajaan. Nak jadi pemimpin parti pun kene bayar..maklum lah swasta. ;)

"Duit memang penting dalam hidup, tapi duit bukanlah segalanya"

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Logo Proton baharu

Ini logo terkini Proton bermula dari 24 September 2019 dan ke hadapan. Masih bertemakan kepala harimau tetapi lebih ringkas, tiada lagi perisai sebagai ‘penjara’. Logo ini akan membuat kemunculan kali pertama pada Proton X70 versi CKD. Geely sebagai pemilik sebahagian Proton merasakan perlu untuk memperkenalkan logo baharu sekarang selepas 2 tahun memiliki Proton. Kemungkinan untuk lari dari imej Proton dibawah DRB-Hicom dimana prestasi dan hala tuju sangat tidak menyakinkan. Kepala harimau ini lebih dinamik, kelihatan bergerak ke hadapan dgn lebih yakin. Buat masa sekarang mungkin kelihatan pelik kerana kita sudah terbiasa dengan logo sedia ada. Diharapkan Proton terus maju pada masa akan datang. Logo baharu mungkin satu perubahan kecil daripada semua perubahan yang telah dan akan berlaku untuk Proton.

TOL-LOL

T 10cent hi-way? in your dream... harga tol nak naik lagi.... memang le aku takde kete..tp kalau semua 'peng-kereta2' ni sibuk2 nak naik tren ke bas ke sbb tol mahal, siapa yg susah?? aku jugak...sebab terpaksa naik tren mcm sardin..sardin pun kira ok...tin kecik 2ekor je duduk..kalo tin besar boleh gak dok ramai2... ekonomi turun...rate interest bank naik......minyak turun....tol naik.... so mcmana aku nak beli kereta...?gaji pun tak naik2... tu belum kira belanja nak kawin..nanti dula la.... dah le tax kereta kat malaysia ni 150%-200% , Honda Jazz yang ciput tu pun dh RM100K....fuhh... kenaikan tol ni termasuk dlm pakej rangsangan ekonomi Najib? aku tak rase terangsang pun... tapi tak tau lah geng2 diorang.... tokey2 besar aku rase hari2 terangsang.... orang biasa??.....gersang...kais pagi makan petang....

Preve dan Suprima S facelift - apa yang Proton patut buat?

Preve dan Suprima S kekal tanpa sebarang perubahan sejak 2012. Untuk segmen C, Proton tiada pilihan lain selain menyegarkan model Preve and Suprima S yang sedia ada. Mengambil kira Proton yang masih dalam pelan pumilihan, kekangan modal, dan pasaran Proton yang terhad pada dalam negara sahaja, apa yang terbaik bagi Proton ialah mengutamakan pada kelemahan ketara model-model ini. Beberapa cadangan bagi menambah baik Preve dan Suprima S, dari pengalaman dan pemerhatian penulis. 1.        Nama Menghasilkan dua model yang 90% hampir sama dengan nama yang berbeza agak kurang logic mengambilkira saiz pasaran Proton. Proton patut meletakkan Suprima S dibawah varian Preve. Nama yang boleh diguna pakai mungkin Preve S, Preve Sports atau Preve Fastback. Sekurang-kurangnya kedua model ini boleh berkongsi kekuatan untuk menembusi target yang berbeza. 2.        Enjin/Transmisi Enjin CFE/Turbo perlu dikekalkan, tapi penghalusan perlu dibuat sepertimana model Iriz. Transmisi CVT juga